En tanke bakom varje produkt

En tanke bakom varje produkt

Anna Olsson Publicerad den 10 Oct 2011
När man handlar massproducerade varor så glömmer man att lätt att reflektera över allt arbete som ligger bakom produkten, eller i alla fall jag gör det, jag vet inte om ni känner igen er? I förra veckan var jag och Charlotta på en kul inspirationsföreläsning på IKEA i Malmö som hölls av formgivaren Jon Eliasson. Han var rolig och lyssna på och berättade om allt möjligt egentligen, mycket om sin egen bakgrund, men också mycket om historian bakom varje produkt som han producerar för IKEA. Vet ni till exempel att det tar två år att ta fram en produkt, från start till mål - det är ett ganska imponerande arbete som ligger bakom! För något år sedan så producerade Jon ett champagneglas för IKEA med namnet Jungfrukupan. Historian bakom det glaset var minst sagt udda! Temat för linjen som skulle produceras var Lust och utifrån detta så kom Jon att tänka på sin favoritbrud genom alla tider: Kylie Minogue. Caset blev plötsligt solklart - Kylies kupstorlek skulle naturligtvis få ligga som grund för de nya lustfyllda champagnekupornas utseende! Glasen sålde som smör i solsken, men jag tror inte att en kotte som köpte dem reflekterade över hur formen tagits fram - faktum är att inte ens IKEA själva kände till Jons källa till glasets form. På bilden ovan uppmärksammas både glaset och Kylie på omslaget av prestigelyllda Vouge - kul! Så nästa gång du handlar en massproducerad produkt, glöm inte att tänka på att det faktiskt ligger en tanke bakom även denna - varför ser den ut just såhär?!