Galleri gkm, en blandning av poppig konst och genuin historia.
Galleri gkm, en blandning av poppig konst och genuin historia.
Mimmie BergvallPublicerad den 25 Oct 2016
Galleri gkm grundades i Jönköping 1967 av Solveig och Siwert Bergström. Jag träffade barnbarnet Ludvig över en kopp kaffe och pratade Halmstadgruppen, Paris, New York och hur det kom sig att ett litet galleri från Småland idag har kontakter över hela världen och riktiga jättar som Yves Klein och Arman i stallet.
Hur började allt? Ludvig berättar att allt började i Småland 1967 då hans farfar och farmor Siwert och Solveig startade galleriet i Jönköping. Det var från början ett ganska litet galleri som framförallt hyste små svenska konstnärer. Men så fick Siwert kontakt med Axel Olsson från Halmstadgruppen. Det ena gav det andra och Axel Olsson presenterade sedan Siwert för Bengt Lindström. Lindström bodde när det begav sig i Paris och hade en hel del kontakter. Lindström presenterade så Siwert för Corneille, en av giganterna i Cobra-gruppen. Tillslut var det inte så många små svenska konstnärer knutna till galleriet, utan istället namn som Arman, César och Roberto Matta. Det lilla galleriet från Jönköping var nu helt plötsligt med och spelade på den stora internationella marknaden.
Ludvig berättar att det var Corneille som var anledningen till att farfar Siwert tog steget till Malmö. Egentligen var planen att flytta till Paris, men Corneille stod på sig och menade att Malmö låg strategiskt bra i förhållande till Köpenhamn och kontinenten. Så de senaste 30 åren har gkm huserat i lokalen på Stora Nygatan 30. Ludvig berättar att de från början hade mycket mer yta, och att utställningarna var större. Nu har det förändrads en hel del, man jobbar annorlunda helt enkelt. Internet är en stor anledning till förändringen. Men som Ludvig säger, det har ändå blivit en positiv förändring för galleriets del. "Det är klart synd att man inte får samma direktkontakt med köpare som innan även om vi får det till viss del. Men det är klart häftigt att sälja till New York, Miami och Saudi Arabien här från lilla Malmö."
Kikar man runt i galleriets lokaler är det tydligt att det är popkonst som ligger i fokus. Ludvig berättar att galleriet började arbeta med popkonsten på allvar efter att farfar Siwert inledde ett samarbete med Erró, som är en isländsk popkonstnär. Samarbetet med Erró ledde till kontakt med den spanska konstnären Antonio de Filipe. Sen har det rullat på. När jag frågar Ludvig om det är någon av alla konstnärer som betytt extra mycket för honom är det just Erró som Ludvig känner lite extra för. Ludvig berättar om ett möte med konstnären nu i våras och hur han då förstod konstnärens storhet och hur han faktiskt då blev en aning "startstruck". "Det kändes ganska häftigt på något sätt. Han har liksom träffat alla de stora konstnärerna, Jeff Koons, Takashi Murakami. Alla de som är värda att träffa!"
En annan konstnär som varit betydelsefull för galleriet är den franska konstnären Arman. Han har bland annat gjort cellon som står på Kalendegatan vid Hansa Gallerian. Ludvig berättar att Arman gjorde en serie som hette The Day After. Serien bestod av brända möbler som var gjutna i brons. Serien ställdes ut på FIAC i Paris 1990. Under utställningen kom självaste Madonna förbi med sina båda livvakter och la sig i en av sofforna. Men på den tiden fanns det inga mobilkameror, så det finns inga bilder från händelsen. Antagligen säger Ludvig är det bara en skröna.
Men det är just de där historierna som är så speciella med Galleri gkm. Väggarna i det lilla galleriet på Stora Nygatan har varit med om en hel del när det kommer till konstscenen i slutet av 1900-talet. Innan jag lämnar Ludvig och resten av gänget på gkm kollar vi på bilder i en bok som trycktes när galleriet firade 40 år. Ludvig visar bilder på när César signerade en Volvo på innergården, när hans pappa och farbror besökte konstnärer i Paris och tidiga bilder på hans far som barn ute på gatan med en handskriven skylt på magen med texten - "kom in och titta på tavlor". Mycket har hänt genom åren och mer har vi nog att vänta.
Nästa år fyller farfar Siwert 80 år och i år firar galleriet 50 år. Självklart planeras ett event av något slag, men vad exakt har de inte helt bestämt. Att galleriet lever vidare ett gäng år till verkar det däremot inte ligga några tveksamheter kring. Ludvig berättar att han alltid gillat livsstilen som det är att driva galleri, "Det är en väldigt speciell bransch, hur man arbetar, hur man lever, det passar inte alla, men det passar mig!" Om Ludvig själv får välja så hade han hängt upp en rejält stor målning av Yves Klein på väggen och när han är ledig så vill han prioritera gott käk. Allt från Bastard till köket hemma hos mamma och pappa.
I november kommer Galleri gkm anordna en utställning med den amerikanske konstnären Sam Francis. Francis verk har bland annat hängt på Louisiana i Köpenhamn.
Läs mer om Galleri gkm här, och följ dem på Instagram här.
Vill du läsa mer om oss på Bolaget Fastighetsförmedling och de objekt som dyker upp i krokarna runt Stora Nygatan, finns vi här och på Instagram hittar du oss här.